A2/2005/0308
Neutral Citation Number: [2005] EWCA Civ 435

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE
IN THE COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION)
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE

QUEEN'S BENCH DIVISION
(MR JUSTICE EADY)
Royal Courts of Justice
Strand
London, WC2

Monday, 18th April 2005

BEFORE:

LORD JUSTICE TUCKEY
LORD JUSTICE LATHAM

GEORGE GALLOWAY MP
Claimant/Respondent
_V_
TELEGRAPH GROUP LIMITED
Defendant/Applicant

(Computer-Aided Transcript of the Palantype Notes of
Smith Bernal Wordwave Limited
190 Fleet Street, London EC4A 2AG
Tel No: 020 7404 1400 Fax No: 020 7831 8838
Official Shorthand Writers to the Court)

MR JAMES PRICE QC and MR MATTHEW NICKLIN (instructed by Messrs Dechert
LLP, London EC4Y 1LT) appeared on behalf of the Applicant

The Respondent did not appear and was not represented

JUDGMENT
(As approved by the Court)

Crown copyright©



LORD JUSTICE TUCKEY: This is a renewed application by Telegraph Group Ltd for
permission to appeal from the judgment of Eady J awarding the claimant, the well-
known MP George Galloway, £150,000 for libel for articles appearing in the Daily
Telegraph on 22nd and 23rd April 2003. The trial was by judge alone. The Telegraph
seek to challenge both the judge's finding of liability and his award of damages.

The articles appeared just over a month after the invasion of Iraq and were prompted by
the discovery by a Telegraph journalist of a number of documents in the burnt-out
offices of the Iraqi Foreign Ministry in Baghdad. The paper published the relevant
documents in the original Arabic and accurate English translation in the two issues of
the paper about which complaint was made.

The documents concerned the Mariam appeal or campaign mounted by Mr Galloway
by which he arranged to bring a young Iraqi girl suffering from cancer to England for
urgent medical treatment so as to highlight the hardships caused by the sanctions
imposed on Iraq and further his well-publicised political campaign to lift this embargo.

It is unnecessary to quote the documents, but the two most relevant ones are quoted in
full in paragraph 16 of the judge's judgment, [2004] EWHC 2786 (QB). Suffice it to
say that the documents, which were deemed to be authentic, stated that the Iraqis had
funded the Mariam campaign by providing Mr Galloway with the means to make
profits on oil supplied by Iraq under the oil for food programme and on food contracts
with the Iragi Ministry of Trade. It was said that at the end of 1999 he had met with an
Iraqi intelligence officer to explain that the campaign needed greater financial support
and so had asked for an increased share of the oil and exceptional commercial and
contractual facilities. These arrangements were to be carried out by his nominated Iraqi
representative and partner so that Mr Galloway could not be directly connected with
them. Other documents showed that this proposal had been considered by Tariq Aziz
and that in May 2000 Saddam Hussein had rejected the request for increased support,
although a four-man committee subsequently recommended continuing the existing co-
operation with oil and commercial contracts.

The Telegraph's reporting of the discovery of the documents and its consequences
occupied the front five pages of both issues of the paper and were the subject of the
only leaders on both days. The reporting included Mr Galloway's response to the
allegations which were put to him on the telephone on 21st April, when he denied (as
he always has) ever having asked for or received any money from Iraq to support the
Mariam campaign, ever having bought or sold any oil or, so far as he was aware, ever
meeting an Iraqi intelligence officer. The campaign, he said, had been funded by
private donations and friendly governments.

The reporting also included a blitz or blizzard, as Mr Galloway described it, of other
material. The flavour of this other material can be discerned from the headlines under
which it appeared: "Galloway was in Saddam's pay"; "Saddam's little helper"; "MP in
Saddam'’s pay defends himself from £250,000 villa in the Algarve".

SMITH BERNAL WORDWAVE



10.

11.

The judge found that in their reporting of this story the Telegraph had not merely
adopted the allegations made in the documents, but had embraced them with relish and
fervour, and then gone on to embellish them. In a summary of his conclusions, the
Jjudge found that they conveyed the following meanings: (a) Mr Galloway had been in
the pay of Saddam Hussein, secretly receiving sums of the order of £375,000 a year; (b)
he diverted monies from the oil for food programme, thus depriving the Iragi people,
whose interests he had claimed to represent, of foods and medicines; (c) he probably
used the Mariam appeal as a front for personal enrichment; and (d) what he had done
was tantamount to treason. The allegations had been embellished because the reporting
alleged that Mr Galloway had taken the money for himself, whereas the Baghdad
documents alleged that it had only been for the Mariam campaign. Furthermore, the
allegation of personal gain had not been put to Mr Galloway.

In their defence to the claim, the Telegraph did not suggest that any of the allegations
made in the documents or their reporting of the matter were true or that they had
reasonable grounds for suspecting that they were true. There was no plea of
justification. They contended that the entirety of their reporting was protected by
Reynolds qualified privilege and/or fair comment.

When dealing with qualified privilege, the judge noted that an important element of the
paper's argument was that their coverage amounted to reportage, described by Simon
Brown LJ in Al-Fagih v HH Saudi Research and Marketing (UK) 1td [2001] EWCA
Civ 1634 as:

. a convenient word to describe the neutral reporting of attributed
allegations rather than their adoption by the newspaper ..."

It was accepted on behalf of Mr Galloway that if the Telegraph had done no more than
report the discovery and content of the Baghdad documents in a fair and disinterested
way, no complaint could have been made because the public had an interest in being
told such facts and the Telegraph had a corresponding duty to tell them. In other
words, the paper would have had a defence of qualified privilege.

After a lengthy review of the English and European cases, the judge said that he could
do no better than apply the principles in Reynolds which had been fashioned with
Article 10 very much in mind. Following a detailed consideration of those principles,
he concluded:

"171. The question is not simply whether the allegations in the Iraqi
documents were of public interest, but whether The Daily Telegraph was
under a social or moral duty to communicate the totality of what it chose
to publish to the world at large on 22nd and 23rd April 2003 and,
specifically, the words complained of in these proceedings.

172. As is obvious, those communications went well beyond reporting
the content of the documents and calling for an inquiry. Did the public
have a right to be given The Daily Telegraph 'blizzard' of interpretation
(in Mr Galloway's phrase) as well as the basic facts? To put it another

SMITH BERNAL WORDWAVE



12.

13.

14.

way, did The Daily Telegraph have a duty to publish the material to the

effect that Mr Galloway was an 'MP in Saddam's pay' at all? Did they

have a duty to do so without putting that allegation to him? To my mind

the answer must clearly be in the negative. Unfortunately, as emerged

from a consideration of the transcript, the discussion between [the

journalist who put the allegations to Mr Galloway] and Mr Galloway was

confined to the Mariam Campaign and whether Iraqi money had been

solicited or received for that. That was denied in unequivocal terms, but

nothing was said about using it as a front, or siphoning off monies from

the oil-for-food programme, for personal enrichment.

173. Thus, I am afraid that making all due allowance for the

encouragement towards the wider and more flexible use of common law

principles, in Reynolds, 1 am quite unable to uphold the privilege

defence."
Following refusal of permission to appeal on the papers by Keene LJ, Mr Price QC for
the Telegraph has refined his criticisms of the judge's approach and conclusions to one
main point. This arises from the tension, which the judge recognised, between the
English repetition rule and reportage. The English rule is that if a third party makes a
defamatory allegation which is reported, the report cannot be justified simply by
proving that the allegation was made, the allegation itself must be justified. As Al-
Fagih shows, English law will afford qualified privilege to the full, fair and
disinterested reporting of allegations provided they are not adopted by those who report
them. But Mr Price submits that, at least since Reynolds and Al-Fagih, the European
Court of Human Rights has gone further than that, notably in the cases of Thoma v
Luxembourg (2003) 36 EHRR 21 and Selisto v Finland (judgment delivered 16th
November 2004).

In Thoma, a radio journalist repeated a serious allegation made in a newspaper.
Although it was found that he had partly adopted the allegation, the Strasbourg court
said that he should not have been found liable under what approximated to
Luxembourg's version of our repetition rule. The court said at paragraph 64:

"A general requirement for journalists systematically and formally to
distance themselves from the content of a quotation that might insult or
provoke others or damage their reputation is not reconcilable with the
press's role of providing information on current events, opinions and
ideas."

In Selisto, in the context of a wider debate about drunkenness, a regional daily paper
had published allegations made by a relative of a patient who had died during surgery
that the surgeon performing it was drunk. The surgeon was not identified, but from the
context would have been known to people in the area where he lived. The Strasbourg
court held by a majority that the journalist's conviction for intentional defamation
"despite better knowledge" was contrary to Article 10. The judge described the Selisto
decision as striking, noting (among other things) that the allegations were recognised to
be factual in character rather than value judgments and that no defence had been put
forward that they were true. What had been crucial to the court's decision was the
public interest in the drunkenness issue. The judge distinguished Selisto on the latter

SMITH BERNAL WORDWAVE



15.

16.

17.

18.

19.

20.

basis and concluded that neither these or the other Strasbourg cases to which he
referred meant that he should adopt anything other than the Reynolds approach.

Mr Price submits that the two cases show that Simon Brown LJ's definition of
reportage 1s not exhaustive. It is not fatal to a defence of qualified privilege that the
press have adopted the allegations made by a third party. They are entitled, he submits,

to explain, interpret and adopt allegations made, as the Telegraph did with the Baghdad
documents in this case.

[ think it is sufficiently arguable -- that is to say, there is a real as opposed to a fanciful
prospect of success -- that a defence based upon reportage goes further than this court
had to decide in Al-Fagih to justify permission to appeal being given in this case. This
will enable the court to consider the point which is of importance and likely to arise in
other cases. I say nothing about whether, on the facts of this case, resolution of the
issue that I have identified will make any difference to the result, given the extent to
which the reporting in this case went beyond the type of reporting considered in Al-
Fagih.

The Telegraph's defence of fair comment was rejected by the judge on the basis that it
had not proved the facts upon which the comment was based and because in any event
the so-called comment contained further unproven facts. Mr Price again submits that
reportage entitled the Telegraph to report the allegations without proving them and
then comment on them relying on the defence of fair comment. I am not sure whether
the defence of fair comment adds anything, because it must be dependent upon the
statements of fact being protected by privilege. But there may be something more to it
than that and so I would grant permission to argue fair comment as well.

The notice of appeal also contains a number of assorted points relating to the judge's
finding about privilege, which are of less importance than the main point and would not
justify permission to appeal on their own. Nevertheless, as there is to be an appeal I
would not limit the permission to exclude those grounds.

As to quantum, the Telegraph submitted that Mr Galloway should be compensated on
the basis that the Baghdad documents would have come into the public domain sooner
or later and so his reputation would have been damaged in any event. The judge
rejected this approach as illogical. The documents did not publish themselves and the
mode of their presentation was wholly under the Telegraph's control. Mr Galloway was
entitled to be compensated for the manner in which the newspaper chose to put them in
the public domain and the spin which they put on them.

The Telegraph's argument was one of causation, i.e. even if they had not defamed Mr
Galloway, his reputation would have been substantially damaged by the publication of
the document. The judge pointed to the difficulties of deciding hypothetical questions
about what would have happened if the documents had found their way into the public
domain by another route. But difficult assumptions and hypotheses often have to be
made in the assessment of damages and so this may not necessarily be an answer to the
Telegraph's arguments. T would give them permission to appeal on this point also.

SMITH BERNAL WORDWAVE



21.

22.

Finally, it is argued that £150,000 was excessive in any event. I do not agree. If the
judge's approach was right, there is no real prospect of this court interfering with the
amount he awarded.

LORD JUSTICE LATHAM: I agree.

ORDER: Application for permission to appeal granted; a stay of
execution of both damages and costs ordered until the appeal is
finally determined; the costs of today to be costs in the appeal; time
estimate for the appeal to be 1% to 2 days, the appeal to be heard by
the Master of the Rolls sitting with two Lords Justices.

(Order not part of approved judgment)

SMITH BERNAL WORDWAVE



