PRIVACY AND THE PRESS






PRIVACY AND THE
PR ESS

JOSHUA ROZENBERG



OXFORD

UNIVERSITY PRESS
Great Clarendon Street, Oxford ox2 6DP
Oxford University Press is a department of the University of Oxford.
It furthers the University’s objective of excellence in research, scholarship,
and education by publishing worldwide in
Oxford New York
Auckland Bangkok Buenos Aires Cape Town Chennai
Dar es Salaam Delhi Hong Kong Istanbul Karachi Kolkata
Kuala Lumpur Madrid Melbourne Mexico City Mumbai Nairobi
Sio Paulo Shanghai Taipei Tokyo Toronto

Oxford is a registered trade mark of Oxford University Press
in the UK and in certain other countries

Published in the United States
by Oxford University Press Inc., New York

© Joshua Rozenberg 2004
Published as paperback 2005

The moral rights of the author have been asserted

Crown copyright material is reproduced under
Class Licence Number CO1P0000148 with the permission
of HMSO and the Queen’s Printer for Scotland

Database right Oxford University Press (maker)
First published 2003

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced,
stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means,
without the prior permission in writing of Oxford University Press,
or as expressly permitted by law, or under terms agreed with the appropriate
reprographics rights organization. Enquiries concerning reproduction
outside the scope of the above should be sent to the Rights Department,
Oxford University Press, at the address above

You must not circulate this book in any other binding or cover
and you must impose this same condition on any acquirer

British Library Cataloguing in Publication Data
Data available
Library of Congress Cataloging in Publication Data
Data available

Typeset in Bembo by
Cambrian Typesetters, Frimley, Surrey

Printed in Great Britain
on acid-free paper by
Biddles Ltd., King’s Lynn

ISBN 0-19—925056-1  978-0-19-925056-1
ISBN 0-19-928847-X (Pbk.)  978—0-19—928847-2 (Pbk.)

13579108642



Preface

When this book first appeared, two of the world’s most photographed
women were anxiously waiting for the results of their long-running privacy
claims against the press. In the summer of 2004, both of them won. As a
result, the balance struck by English law between freedom of expression
and respect for private life has tilted further towards privacy. That move-
ment accelerated a year later when another much-photographed woman
had her privacy claim—and one by her husband—upheld by the Court of
Appeal. In this preface to the paperback edition of Privacy and the Press, 1
shall try to assess how far these three women have moved the law.

Campbell falls on her feet

The first case to be decided was Naomi Campbell’s appeal to the House of
Lords. It turned out to be something of a clift-hanger. In March 2002, as
you will see from page 60 of this book, a High Court judge ordered the
Daily Mirror to pay £3,500 in damages to the fashion model after she had
accused the newspaper of invading her privacy. Seven months later, the
Mirror’s appeal was allowed by a unanimous Court of Appeal; its judgment
is discussed on page 64. But then the law lords agreed to hear an appeal by
Campbell, delivering their ruling one morning early in May 2004.

Their lordships always give judgment in order of seniority. It soon
became clear that they were divided—but which way? A reporter reading
methodically through their freshly printed rulings—or watching them
making their formal speeches in the Lords chamber that May morning—
would have not have discovered the outcome until the very end.

First to rule was Lord Nicholls, the longest-serving law lord and the
judge who had previously decided that newspapers could avoid the risk of
libel if they acted responsibly: see page 188. In keeping with his natural



vi PREFACE

sympathy for freedom of expression, he voted to dismiss Campbell’s appeal.
Next was Lord Hoffmann, who had recently come down against a general
rule of privacy in the Wainwright case (see page 47). Even so, he too would
have dismissed Campbell’s appeal. For a win, the Mirror needed to persuade
just one more of the remaining three judges.

But Lord Hope, the senior Scottish law lord and the next to rule, deliv-
ered a lengthy judgment in favour of Campbell. Next came Lady Hale,
deciding her first high-profile case since joining the Lords at the beginning
of the year. She too voted to allow Campbell’s appeal. That meant the
outcome would depend on Lord Carswell, who had joined at the same
time as Lady Hale and taken up the seat traditionally reserved for the most
recent Lord Chief Justice of Northern Ireland. Lord Carswell remained
inscrutable during the hearing, commenting only briefly, and delivered a
ruling of just 11 paragraphs (the other judges had averaged 40). ‘In my
opinion it is a delicately balanced decision, he said, raising the Mirror’s
hopes. But then he sided with Lord Hope and Lady Hale. Campbell had
won.

So let us turn first to the quietly spoken Lord Hope, the most senior of
those in the majority. He began by pointing out that the information
carried by the Mirror consisted of five elements:

1
2
3
4
5

the fact that Campbell was a drug addict;
the fact that she was receiving treatment for her addiction;

the details of her treatment; and

o~ o~ o~ o~ —~

)
)
) the fact that her treatment was provided by Narcotics Anonymous;
)
)

photographs of her leaving the Narcotics Anonymous meeting.

Normally, all five categories would be eligible for protection. Because
Campbell had denied being addicted to drugs, it was accepted by all
concerned that the newspaper was entitled to put the record straight on the
first two of these elements—reporting that she was a drug addict receiving
treatment. Even so, Lord Hope concluded that the remaining details were
still covered by the law of confidence. Where the Court of Appeal had gone
wrong, he thought, was in concluding that therapy at Narcotics Anony-
mous was not the same sort of thing as treatment at a clinic or hospital. But
you had to look at it through the eyes of a drug addict receiving treatment.
You had to appreciate the sense of unease that would result from discover-
ing that somebody, somewhere, was following you. ‘I would expect a drug
addict who was trying to benefit from meetings to discuss her problem



PREFACE Vil

anonymously with other addicts to find this distressing and highly offen-
sive, Lord Hope said.

So the test was not, as the Court of Appeal had thought, whether the
disclosure would have affected the reasonable person of ordinary suscepti-
bilities. “The mind that has to be examined is that, not of the reader in
general, but of the person who is affected by the publicity, Lord Hope
explained. ‘The question is what a reasonable person of ordinary sensibili-
ties would feel if she was placed in the same position as the claimant and
faced with the same publicity’ Because the Court of Appeal had wrongly
held that the last three elements in the list did not qualify for protection
under the law of confidence, it had failed to carry out the balancing exer-
cise between Article 8 and Article 10 of the Human Rights Convention—
the balance between respect for private life and freedom of expression that
forms a major theme of this book. ‘Had it not been for the publication of
the photographs, and looking to the text only, I would have been inclined
to regard the balance between these rights as about even, said Lord Hope.
But they added greatly to the intrusion into Campbell’s private life. Their
publication was a ‘gross interference with her right to respect for her
private life’. It was more than enough to outweigh the newspaper’s right to
freedom of expression.

‘Even the judges know who Naomi Campbell is, added Lady Hale. The
first woman to become a law lord also stressed that the case was about
medical treatment. ‘It has always been accepted that information about a
person’s health and treatment for ill-health is both private and confidential,
she noted. There was a risk that publication would damage Campbell’s
recovery. ‘People trying to recover from drug addiction need considerable
dedication and commitment, along with constant reinforcement from those
around them.That is why organisations like Narcotics Anonymous were set
up and why they can do so much good. Blundering in when matters are
acknowledged to be at a “fragile” stage may do great harm.

Lady Hale said that there was nothing to stop anyone photographing
Campbell as she walked down the street: ‘readers will obviously be inter-
ested to see how she looks if and when she pops out to the shops for a
bottle of milk.’ Explaining that the right to one’s own image was not then
protected in England, she contrasted the position in France and Quebec—
as shown by the case of Aubry v Les Editions Vice-Versa Inc (discussed on page
241). She agreed that the press must be free to put the record straight about
Campbell’s drug addiction. This justified publication of the first two



vill PREFACE

elements in Lord Hope’s list. But it was not necessary for the press to
publish any further information, she concluded, especially if this might
jeopardise the continued success of her treatment.

Lord Carswell agreed that the information in categories 3 and 4, allied
to the photographs in category 5, ‘constituted such an intrusion into the
appellant’s private affairs that the factors relied upon by respondents do not
suffice to justify publication’.

What significance should we attach to this ruling? The Mirror was left
facing a costs bill of more than £1m, prompting its soon-to-be-sacked
editor, Piers Morgan, to remark that it was a ‘very good day for lying, drug-
abusing, prima donnas who want to have their cake with the media, and
the right to then shamelessly guzzle it with their Cristal champagne’. But
how much of an inroad will it make into freedom of expression? In the
immediate aftermath, commentators were divided. Some thought it
heralded the end of press freedom, with editors having to think twice
before publishing private information about celebrities. Others thought
that the case was decided on its own special facts and would therefore have
only limited impact on free speech.

Certainly the facts of the Campbell case were unusual: not many future
claimants will willingly accept that it is legitimate for newspapers to
invade their privacy so long as they do not go into too much detail. And
not many claimants are trying to protect medical information, which
appeared to be the key factor in this case. One of the earliest people to
take a view was Sir Charles Gray, who sits in the High Court as Mr Justice
Gray. Delivering the Margaret Howard Memorial Lecture in May 2004,
he regarded the alarm felt by some sections of the media as understand-
able. ‘Editors will have to think long and hard about kiss-and-tell stories,
he said. ‘Photographs will be a particular problem. In Sir Charles’s view,
newspapers had to be allowed the journalistic latitude or ‘margin of
editorial judgment’ that the Court of Appeal supported. And, since he
agreed that the Campbell case turned on such a narrow point, he thought
it unfortunate that this was the one ‘privacy’ case that had gone to the
House of Lords.

What was interesting about the Campbell case is the widely-held belief
among lawyers and judges that the House of Lords simply ‘got it wrong’.
In one sense, of course, the country’s highest court can never reach the
‘wrong’ answer, since whatever it declares the law to be is, by definition, the
law. But there was a widespread feeling that the two most senior judges



PREFACE IX

who heard Campbell’s appeal, Lord Nicholls and Lord Hoffmann, had a
much better feeling for what the law should be on this subject.

That view was certainly shared by the Mirror: it understandably, sought
to take the case to the European Court of Human Rights. But the English
courts had all taken account of the Human Rights Convention in reaching
their decision; it is unlikely that the Strasbourg judges would think they
were in a better position than their English counterparts to find the balance
between respect for private life and freedom of expression. Even if they did
take a different view, the law lords’ ruling would still stand. And, as we shall
see, a ruling from Strasbourg the following month must have extinguished
what little hope the Mirror still had.

The three law lords in the majority did not disagree with Lord Nicholls
and Lord Hoftmann on the law. So it is to their views that we should now
turn.

Lord Nicholls explained that the case concerned just one aspect of the
fast-growing law of privacy—wrongful disclosure of private information.
That, in turn, is derived from the law of confidence, which had its origins
in the improper use of information disclosed by one person to another in
confidence. But ‘this cause of action has now firmly shaken off the limiting
constraint of the need for an initial confidential relationship’, Lord Nicholls
explained. Now the law imposed a ‘duty of confidence’ whenever a person
received information he knew, or ought to know, was fairly and reasonably
to be regarded as confidential. But even that formulation was awkward.
One would not normally describe information about someone’s private life
as ‘confidential’. A much better description would therefore be ‘misuse of
private information’. As he explained, a person’s privacy can be invaded in
ways not involving publication of information—a strip-search, for exam-
ple. ‘Essentially, the touchstone of private life is whether in respect of the
disclosed facts the person in question had a reasonable expectation of
privacy, Lord Nicholls said.

Disclosing that a drug addict was receiving treatment at Narcotics
Anonymous was, in his view, of no more significance than revealing that a
cancer sufferer was receiving radiotherapy. To allow publication of the fact
that Campbell was being treated but not to permit reports of the location
and details ‘would be to apply altogether too fine a toothcomb’. Human
rights were concerned with substance, said the law lord, not with such fine
distinctions. But that was not the only issue. Although disclosing informa-
tion about drug addiction should not give journalists as much leeway as



X PREFACE

they would get if they were disclosing political information, they still
deserved some latitude. ‘On the one hand’, said Lord Nicholls, ‘publica-
tion of this information in the unusual circumstances of this case repre-
sents, at most, an intrusion into Miss Campbell’s private life to a
comparatively minor degree. On the other hand, non-publication of this
information would have robbed a legitimate and sympathetic newspaper
story of attendant detail which added colour and conviction.” Recalling
that the information had been published to show Campbell’s commit-
ment to tackling her drug problem, Lord Nicholls concluded that the
‘balance ought not to be held at a point which would preclude, in this
case, a degree of journalistic latitude in respect of information published
for this purpose’.

And what of the photographs? Lord Nicholls pointed out that Camp-
bell was not complaining about whoever had taken the pictures of her
outside the Narcotics Anonymous building. Her complaint was simply that
publication of the photographs conveyed ‘private information’. But he
rejected this argument too. The pictures added nothing that was essentially
private. “They showed nothing untoward. They conveyed no private infor-
mation beyond that discussed in the article. The group photograph showed
Miss Campbell in the street exchanging warm greetings with others on the
doorstep of a building. There was nothing undignified or distrait about her
appearance.’ For these reasons, Lord Nicholls would have dismissed Camp-
bell’s appeal.

So, too, would have Lord Hoftmann. But he believed the importance of
the case lay in the statements of general principle it provided on the way
in which the law should strike a balance between the right to privacy and
the right to freedom of expression. On these, he pointed out, the law lords
were unanimous. After tracing the law of confidence back to Prince Albert v
Strange (see page 2), Lord Hoffmann noted some important developments.
There was no longer a need for a prior confidential relationship between
the parties. ‘Instead of the cause of action being based upon the duty of
good faith applicable to confidential personal information and trade secrets
alike, it focuses upon the protection of human autonomy and dignity—the
right to control the dissemination of information about one’s private life
and the right to the esteem and respect of other people’

Turning to the case itself, he considered whether the Mirror should have
confined itself to the bare facts that Campbell had conceded. To anyone
who had started with just that information, he thought, the additional



PREFACE xi

details would add nothing. That brought Lord Hoftmann to what he
regarded as the only point of principle in the case:

Where the main substance of the story is conceded to have been justified, should
the newspaper be held liable whenever the judge considers that it was not neces-
sary to have published some of the personal information? Or should the newspa-
per be allowed some margin of choice in the way it chooses to present the story?
In my opinion, it would be inconsistent with the approach which has been taken
by the courts in a number of recent landmark cases for a newspaper to be held
strictly liable for exceeding what a judge considers to have been necessary. The
practical exigencies of journalism demand that some latitude must be given. Edito-
rial decisions have to be made quickly and with less information than is available
to a court which afterwards reviews the matter at leisure. And if any margin is to
be allowed, it seems to me strange to hold the Mirror liable in damages for a deci-
sion which three experienced judges in the Court of Appeal have held to be
perfectly justified.

All that remained were the photographs. Like Lord Nicholls, Lord Hoft-
mann regarded a photograph as a form of information—albeit a more vivid
one. So the same principles applied. The mere fact that the pictures were
taken without Campbell’s consent was not enough to amount to a wrong-
ful invasion of privacy.

‘But the fact that we cannot avoid being photographed does not mean
that anyone who takes or obtains such photographs can publish them to the
world at large, he added. That was clear from Geoffrey Peck’s victory in
Strasbourg (discussed on pages 115—17). In Lord Hoffmann’s opinion, ‘the
widespread publication of a photograph of someone which reveals him to
be in a situation of humiliation or severe embarrassment, even if taken in a
public place, may be an infringement of the privacy of his personal infor-
mation. Likewise, the publication of a photograph taken by intrusion into
a private place (for example, by a long-distance lens) may in itself by such
an infringement, even if there is nothing embarrassing about the picture
itself”. However, the picture of Campbell leaving Narcotics Anonymous
was not embarrassing—it showed her ‘neatly dressed and smiling among a
number of people’—and it did not involve an intrusion into private space.
So that was not an invasion of her privacy.

No doubt it would have been possible for the Mirror to have published the arti-
cle without pictures. But that would in my opinion again be to ignore the reali-
ties of this kind of journalism as much as to expect precision of judgment about

the amount of circumstantial detail to be included in the text. We value the free-



Xil PREFACE

dom of the press but the press is a commercial enterprise and can flourish only by
selling newspapers. From a journalistic point of view, photographs are an essential
part of the story. The picture carried the message, more strongly than anything in
the text alone, that the Mirror’s story was true. So the decision to publish the
pictures was in my opinion within the margin of editorial judgment and some-

thing for which appropriate latitude should be allowed.

Readers will not be surprised to learn from page 63 that I side with Lord
Nicholls and Lord Hoffmann on the merits of this case. But while I have
little enthusiasm for tougher privacy laws, I find it hard to disagree with the
principle that a person’s private life should be protected if he or she ‘had a
reasonable expectation of privacy’.

Small win, huge fee?

In an unusual move, the case of Campbell v MGN Ltd came back to the
House of Lords in May 2005 for a ruling on costs. Campbell’s solicitors,
Schillings, had represented her on a Conditional Fee Agreement, or CFA,
in her appeal to the law lords a year earlier. Under the rules governing no-
win, no-fee arrangements, solicitors are allowed to charge a ‘success fee’ or
‘uplift’ of as much as 100 per cent to compensate for the cases they lose.
In litigation, the winner usually gets about three-quarters of his legal costs
paid by the losing side — so uplifts are inevitably an additional burden for
the unsuccessful party. Lawyers for the Mirror said Schillings had charged a
success fee of £280,000 in addition to their normal fee of £314,000 for
the two-day hearing, making a total of nearly £600,000. This arrange-
ment, the newspaper claimed, amounted to a violation of its rights to free-
dom of expression under Article 10 of the Human Rights Convention: an
award of costs against the losing party had to be reasonable and propor-
tionate. In any event, said the Mirror, the uplift claimed by Schillings should
be disallowed.

The appeal was opposed by James Price, QC, for Campbell, who was
briefed, perfectly properly, to say the opposite of what he had previously
argued before the High Court in King v Telegraph Group Ltd (see page 218).
Mr Price told the law lords that, in the absence of any alternative system of
funding, CFAs were necessary to ensure that litigants had effective access to
justice under Article 6 of the convention. Uplifts, he added, were an inte-
gral part of the system, designed to even out over time.



PREFACE xiil

The reserved judgment will be reported on my website—www.rozen-
berg.net—as soon as it is available.

The private Princess

A ruling from the European Court of Human Rights in June 2004 can
now be seen as a turning point in the English law of privacy. It was a
victory for Princess Caroline of Monaco, who complained about paparazzo
photographs showing her shopping or on holiday with her family. She
persuaded the court that the pictures, in German magazines such as Bunte,
had been published in breach of her right to respect for her private life
under Article 8 of the Human Rights Convention. It was the German
government that found itself in the dock for not banning pictures of this
kind, but courts in Britain must take all Strasbourg rulings ‘into account’
when deciding future cases. So we need to know what the case means.

The familiar tension between personal dignity and free speech is at the
heart of the German constitution, summarized on page 231. And where do
the German courts strike the balance? Half~way between French law and
English law, according to a helpful submission to the Human Rights Court
from the Association of German Magazine Editors. German law ‘struck a
fair balance between the right to protection of private life and the freedom
of the press, they added. And the German government argued that people
had a ‘legitimate interest’ in knowing how a public figure behaved in
public.

As we saw from Lady Hale’s comments in the Campbell case, the French
take a rather different approach to privacy. Following her ruling, we are
certainly moving towards a law that—in certain, clearly defined, circum-
stances—will ban publication of photographs of individuals taken in public
places. But France is there already. As you will see on page 229, a French
newspaper that printed a picture of Princess Caroline together with a well-
known actor was found to have breached the actor’s privacy. And reporters
who photographed the scene of the car crash in which Diana, Princess of
Wales, died were found guilty by a French court of invading the late
Princess’s privacy, even though their pictures were never published (see
page 230).

But Germany’s constitutional court had ruled in 1999 that Princess
Caroline was a contemporary public figure who had to tolerate photos of



Xiv PREFACE

herself in public places, even if they showed her in scenes from her daily
life rather than engaged in her official duties. That was not allowed in
France, but the ban could be circumvented easily enough by paparazzo
photographers who simply took photographs of the Princess there and sold
them to magazines in Germany.

In von Hannover v Germany—as Princess Caroline’s case is called—the
Strasbourg judges drew a distinction between reporting facts about politi-
cians and reporting on the private life of an individual who had no official
functions. It was only in the former case that the press exercised its vital role
of ‘watchdog’ by imparting information and ideas on matters of public
interest. Although there were special circumstances in which the public had
a right to be told about the private lives of public figures, particularly where
politicians were concerned, this was not such a case. If, as here, the sole
purpose of publishing articles and photographs was to satisfy the public’s
curiosity about a person’s private life, publication could not contribute to
‘any debate of general interest to society’. In these circumstances, the judges
said, ‘freedom of expression calls for a narrower interpretation’.

While acknowledging that they were dealing only with what had been
published by German magazines, the judges said they could not ignore the
‘context in which these photos were taken—without the applicant’s
knowledge or consent—and the harassment endured by many public
figures in their daily lives’. As an example, they said that photographs show-
ing Princess Caroline tripping over at a private beach in Monte Carlo had
been taken secretly from a house several hundred yards away. The ‘decisive
factor in balancing the protection of private life against freedom of expres-
sion should lie in the contribution that the published photos and articles
make to a debate of general interest, the court said. These pictures ‘made
no such contribution’ since Princess Caroline exercised ‘no official func-
tions’ and the photographs and articles related exclusively to her private life.

‘The court considers that the public does not have a legitimate interest
in knowing where the applicant is and how she behaves generally in her
private life—even if she appears in places that cannot always be described
as secluded and despite the fact that she is well known to the public. Even
if such a public interest exists, as does a commercial interest of the maga-
zines in publishing these photos and these articles, in the instant case those
interests must, in the court’s view, yield to the applicant’s right to the effec-
tive protection of her private life’

I say on page 232 that it would be a worrying precedent if Princess



PREFACE XV

Caroline were to win. That remains my view now that she has done so.
Heather Rogers and Hugh Tomlinson, both leading barristers in this field,
described the Princess’s victory as a ‘highly significant extension of the
right to privacy—moving closer to the restrictive French law under which
photographs of her, other than at official functions, can be published only
with her consent’. They regarded it as much more restrictive than the
approach adopted in the Campbell case, that publication of pictures taken in
public places is normally permitted—at least for now. As Lady Hale said
(emphasis added), “We have not so far held that the mere fact of covert
photography is sufficient to make the information contained in the photo-
graph confidential. The activity photographed must be private.

But now the courts of England and Wales must take into account the
contribution that publication of private information, including
photographs, makes to a debate of general public interest. Writing in The
Times, Rogers and Tomlinson said:

Princess Caroline’s case warns the media that the publication of snatched celebrity
pictures will be exceptionally difficult to justify. The case makes clear that famous
people have the right to be left alone, even when they are in public places. Before
publishing photographs of celebrities doing their shopping, the press must ask:
what legitimate purpose does publication serve? A convincing answer may be hard
to find. It is difficult to imagine a case where such pictures could be said to

contribute to a debate on matters of public concern.

So the summer of 2004 will be remembered for marking a distinct shift
towards respect for people’s private lives. Delivering a concurring opinion
in the von Hannover case, Judge Zupancic said the courts had previously
made something of a fetish of the freedom of the press. He thought this was
the result of American influence, but it could just as easily have been the
English approach. In any event, things had gone too far. ‘It is time that the
pendulum swung back to a different kind of balance between what is
private and secluded and what is public and unshielded, he said.

On the whole, I regard this development as rather sad. There is a much
stronger argument for protecting the privacy of children than of adults, as
both the courts in Germany and the press in Britain have recognized. But
if people really want to see pictures of a 47-year-old princess riding a horse
or doing the shopping, is that really such a bad thing? Sure, it doesn’t teach
us anything about politics or the price of bread, but what harm does it do?
It’s just what happens to you when you’re a princess.



Xvi PREFACE

Writing about this case in July 2004 for the first hardback reprint of
Privacy and the Press, 1 suggested that the media should exercise some
caution at this point. Editors needed to realise that celebrities would soon
be seeking damages for the sort of picture that would hardly have justified
a solicitor’s letter in the past. And once trial judges started to apply the
Campbell and von Hannover rulings, I predicted at the time, we might start
down a slippery slope that would end when anyone photographed at a
public event had the right to veto an unflattering shot.

Hello? OK!

The first step down that road came in May 2005, when the Court of
Appeal gave judgment in Douglas v Hello! Ltd. Lord Phillips, Master of the
Rolls, sitting with Lord Justices Clarke and Neuberger, had before them a
complex series of appeals.

First, the publishers of Hello! were appealing against the order that they
should pay damages to the magazine’s arch-rival OK! for printing ‘spoiler’
pictures taken surreptitiously at the wedding in 2000 of Michael Douglas
and Catherine Zeta-Jones. In April 2003, the High Court had found Hello!
liable to compensate OK! for the loss of potential sales after approved
photographs of the couple’s wedding, purchased by OK/, lost their exclu-
sivity in circumstances described on page 39; the ruling is reported on page
70. It was not until November 2003 that the High Court set the damages
payable by Hello! to OK!at £1,033,156.In May 2005, however, Hello! won
its appeal on that point: the Court of Appeal said that buying authorized
pictures did not give OK! the right to prevent other publications from
carrying snatched shots. So no damages were payable to OK! after all.

Secondly, Hello! was appealing against an order requiring it to pay
Douglas and Zeta-Jones a total of £14,500 for invasion of their privacy
(plus a further £100 under the Data Protection Act 1998: see page 82). On
that point, Hello! lost its appeal: the couple did have enforceable privacy
rights against the magazine, as we shall see. It did not matter that they had
shared their wedding with an audience of millions: an arrangement made
by the Douglases to sell authorized pictures to one publication did not
entitle a different magazine to publish paparazzo pictures.

So the Douglases kept their damages. But were they entitled to any more
money? That was the subject of a cross-appeal by the couple. It was unsuc-



PREFACE Xxvil

cessful: the court noted that they had already been paid £1 million for the
authorized pictures. A further cross-appeal by OKI/, based on unlawful
interference with trade, was also dismissed.

The ruling repays closer study. After sketching in the facts, the Court of
Appeal turned immediately to Princess Caroline’s Strasbourg success,
mentioned earlier in this Preface. As the judges explained, states that had
adopted the European Convention on Human Rights were bound, as a
result of the court’s ruling in the von Hannover case, to protect individuals
from unjustified invasion of their private lives by other individuals. To
enforce this right, the English courts were therefore required to adapt ‘the
cause of action formerly described as breach of confidence’—unsatisfactory
though it might be to ‘shoe-horn’ claims over unauthorized photographs of
a private occasion within that long-established remedy.

As noted already in this Preface, Lord Nicholls had said in the Campbell
case that breach of confidence claims were now being used to deal with
what could be encapsulated as ‘misuse of private information’. Lord
Nicholls continued: ‘Essentially, the touchstone of private life is whether ...
the person in question had a reasonable expectation of privacy’ Applying
that test, said the Court of Appeal in 2005, ‘photographs of the wedding
plainly portrayed aspects of the Douglases’ private life and fell within the
protection of the law of confidentiality, as extended to cover private or
personal information.

Photographs, indeed, require special consideration, the court stressed.
‘They are not merely a method of conveying information that is an alter-
native to verbal description. They enable the person viewing the photo-
graph to act as a spectator, in some circumstances voyeur would be the more
appropriate noun, of whatever it is that the photograph depicts. Photogra-
phy was particularly intrusive, quite apart from the fact that a telephoto lens
could allow viewers to see scenes that those who were photographed could
reasonably have expected to have remained private.

So there was little chance that Hello! would get away with its claim that
once the Douglases had sold authorized photographs to OK! they could no
longer claim that events at their wedding were private or confidential. It
was true that mere information would not normally remain protected by
the law of confidence once it had come into in the public domain. But
photographs were difterent. The court said:

There will be a fresh intrusion of privacy when each additional viewer sees the

photograph, and even when one who has seen a previous publication of the



Xvill PREFACE

photograph is confronted by a fresh publication. To take an example, if a film star
were photographed, with the aid of a telephoto lens, lying naked by her private
swimming pool, we question whether widespread publication of the photograph
by a popular newspaper would provide a defence to a legal challenge to repeated

publication on the ground that the information was in the public domain.

True, the level of distress caused by an unauthorized picture might be
reduced if the person concerned had authorized other pictures to be
published, and this would aftect the level of damages. ‘The agreement that
authorised photographs can be published will not, however, provide a
defence to a claim, brought under the law of confidence, for the publica-
tion of unauthorised photographs.’

The next question to be decided was whether the law of confidence
would protect the Douglases’ commercial interest in information about
their wedding. Nearly half the £14,600 damages they received had been
for the work and expense of selecting the approved photographs for OK!
earlier than had been intended. “This head of damage could only be justi-
fied in so far as it represented compensation for interference with the
Douglases’ commercial exploitation of their wedding, the judges noted. So
Lord Phillips and his fellow judges had to decide whether information
about a celebrity’s private life should be protected in the same way as a
manufacturing process or any other trade secret. As they explained, this was
not something the courts had needed to decide before.

Recognition of the right of a celebrity to make money out of publicising private
information about himself, including his photographs on a private occasion, breaks
new ground. It has echoes of the droit a I'image reflected in Article 9 of the
French Code Civil and the German cause of action that Professor Markesinis
describes as the ‘tort of publicity claim’... Despite the comment of Rozenberg in
Privacy and the Press (2004) at p 228, we do not see this as any reason to draw
back. We can see no reason in principle why equity should not protect the oppor-
tunity to profit from confidential information about oneself in the same circum-
stances that it protects the opportunity to profit from confidential information in
the nature of a trade secret... Where an individual (‘the owner’) has at his disposal
information which he has created or which is private or personal and to which he
can properly deny access to third parties, and he reasonably intends to profit
commercially by using or publishing that information, then a third party who is,
or ought to be, aware of these matters, and who has knowingly obtained the infor-
mation without authority, will be in breach of duty if he uses or publishes the

information to the detriment of the owner.



PREFACE XiX

So a new tort was born: the Douglases had the right to protect and exploit
private information about themselves. But what they had not done, under
the terms of their contract, was to sell that right to OK!/. On the contrary,
the rights to unposed pictures were part of the area of privacy that the
Douglases had chosen to retain. Nor could they sell their right to privacy,
the court ruled: ‘confidential or private information, which is capable of
commercial exploitation but which is only protected by the law of confi-
dence, does not fall to be treated as property that can be owned and trans-
ferred’. For these reasons, Mr Justice Lindsay had been ‘wrong to hold that
OK! was in a position to invoke against Hello! any right to commercial
confidence in relation to the details of the wedding or the photographic
images portraying these’. So Hello! won its appeal against the order requir-
ing it to pay OK! more than £1m in damages.

Since the Court of Appeal had concluded that OK! was not entitled to
damages for breach of confidence, the judges had to consider whether there
was any other basis on which Hello! might be ordered to compensate OK!
for the loss of its exclusive. After a discussion lasting some 80 paragraphs,
they concluded that OK! had ‘failed to establish that Hello! had the requi-
site intention to establish the tort of unlawful interference with business, or
conspiracy to injury by unlawful means, with the result that OK/s cross-
appeal fails’. If Hello! had intended to cause OK! to lose sales, it would have
been liable to pay compensation. But the evidence was that it had set out
only to boost its own circulation, not to damage that of OK/.

The final issue of substance was the size of the compensation awarded to
the Douglases. They claimed that Hello! should have paid them as much in
damages as it would have had to pay them for authorized pictures—a
‘notional licence fee’ of, presumably, around /£ 1m. But the court found
difficulties with this argument.

First, the whole basis of their ... complaint about Hello!’s publication of the unau-
thorised photographs is upset and affront at invasion of privacy, not loss of the oppor-
tunity to make money... Secondly, the Douglases would never have agreed to any
of the unauthorised photographs being published... Thirdly, and most importantly,
having sold the exclusive right to publish photographs of the reception to OK!, the

Douglases would not have been in a position to grant a licence to Hello!.

They had already been paid £ 1m by OK! for the exclusive rights, the court
explained, and an award of a notional licence fee on top would have
amounted to unjust enrichment.



XX PREFACE

Another factor was that, strangely enough, Hello! did not earn any
money out of the whole exercise: taking into account the £125,000 they
paid for the snatched photographs, they actually made a loss. If the maga-
zine had profited from the deal, the Douglases would have been entitled to
a share in those profits. ‘Such an approach may also serve to discourage any
wrongful publication, the court said, ‘at least where it is motivated by
money.

Finally, and unusually, the judges turned to an issue on which they had
not been addressed by counsel. This was the decision of the Court of
Appeal in November 2000 to lift the temporary injunction restraining
Hello! from publishing the unauthorized photographs. ‘In the light of the
law as it can now be seen to be’, said Lord Phillips, Lord Justice Clarke, and
Lord Justice Neuberger, the decision taken by Lords Justices Brooke, Sedley,
and Keene (and reported on page 39) had been wrong: ‘the interlocutory
injunction should in fact have been upheld’. Caselaw had moved on since
2000: the earlier ruling had been made before the law lords’ ruling in the
Campbell case and the Strasbourg decision in the von Hannover case. ‘Had
the court had the opportunity to consider those two decisions’, the appeal
judges said in 2005, ‘we believe that it would have reached the conclusion
that the Douglases appeared to have a virtually unanswerable case for
contending that publication of the unauthorised photographs would
infringe their privacy.

These remarks are obiter dicta—comments that are not binding because
they do not form part of the court’s reasoning. But they are unlikely to be
ignored by judges who find themselves asked, often at short notice, to issue
an injunction against a newspaper. While acknowledging that there was a
public interest in a free press, Lord Phillips’s court did not see how Hello!
could have claimed in 2000 that publication of the unauthorized
photographs would have been in the public interest, particularly as the
Douglases and OK! were planning to publish much clearer photographs of
the same event. And, without suggesting that the damages for invasion of
privacy should have been any higher than /14,600, the court pointed out
that a ‘relatively small sum’ like this ‘could not represent any real deterrent
to a newspaper or magazine, with a large circulation, contemplating the
publication of photographs which infringed an individuals privacy’. For
that reason, the judges added, ‘the refusal of an interlocutory injunction in
a case such as this represents a strong potential disincentive to respect for
aspects of private life, which the convention intends should be respected.



PREFACE xxi

This was a resounding win for Hello!, according to its solicitor, Chris
Hutchings. “The focus of this case was not about privacy: it was about
commerce and, in particular, the common practice of editorial “spoilers”,
he said.‘As a result of our win, Hello! will recover all amounts paid to OK!
in respect of damages and costs, plus a great proportion of their own costs.

And what of the happy couple themselves? Mr Hutchings was blunt.
‘The Douglases have won a hollow victory, he said. “They did retain a
“residual right to privacy” but they failed in their appeal to increase their
damages. But Martin Kramer, solicitor for OK/, said the Court of Appeal
had ‘fully vindicated’ the action taken by Michael Douglas and Catherine
Zeta-Jones. The publishers of OK! would seek to appeal to the House of
Lords, he added. Otherwise, he explained, papers that had bought exclusive
rights would have no protection against spoilers.

The Court of Appeal ruling certainly recognizes image rights, acknowl-
edging that an individual has the right to protect private information even
though he or she intends to exploit it commercially. The individual can stop
disclosure by unauthorized people who know, or should know, that the
information is private. But only the owner has the right to do this: the right
to prevent disclosure cannot be transferred.

Above all, though, the judgment stands as a landmark decision on
privacy rights under English law. The Douglases set the boundaries of their
own privacy. Once they gave the word, images of their wedding could be
shared with millions. But when they pulled down the shutters, just 360
guests might enjoy no more than a transitory glimpse of the couple.
Pictures taken during what they regarded as private moments are still
protected by a court order.

For Lord Phillips, at last, there was the opportunity to construct a law of
privacy along the lines he had sketched out two years earlier (see page 5).
As he and his fellow judges said: ‘the court should, in so far as it can, develop
the action for breach of confidence in such a manner as will give effect to
both Article 8 and Article 10 rights’ And in case there was any doubt about
how he would balance the competing rights to respect for private life and
freedom of expression in a case involving celebrities, he stressed that there
were special considerations affecting photography. ‘As a means of invading
privacy, a photograph is particularly intrusive’ The message was clear: snap-
pers beware.



xxil PREFACE

Reynolds privilege

‘What about words, rather than pictures: should public figures have the right
to veto what is written about them? That must surely depend on whether
publication is in the public interest—as opposed to being merely of inter-
est to the public. An example of how this works is to be found in the
Campbell case, mentioned earlier in this Preface: given her denials, it was in
the public interest for the Mirror to report that she was a drug addict and
recelving treatment.

The courts have also recognized the importance of the public interest in
developing the notion of ‘responsible journalism’. No doubt some of my
readers will consider this concept to be as much of an oxymoron as
‘government organization’, ‘healthy tan’, or ‘airline food’. But it lies at the
heart of one of the most important developments in libel law for many
years: a new defence for news organisations, generally known as Reynolds
privilege. It enables them to publish documents, in the public interest, even
if the newspaper cannot produce the evidence to show that the allegations
are true.

In Chapter 6, I trace the development of this defence. It is derived from
the law lords’ ruling of October 1999 in Reynolds v Times Newspapers Ltd
and in particular the famous ‘ten points’ listed by Lord Nicholls (see page
188). Provided newspapers stick to these principles when publishing infor-
mation that the public has a right to know, they should be able to see off a
libel claim even if they cannot prove that the information they published is
true.

That was the defence put forward by the publishers of The Daily Téle-
graph in response to a libel claim by the anti-war MP George Galloway,
who won /150,000 in damages for a series of articles published in April
2003, shortly after Saddam Hussein was deposed as dictator of Iraq by the
US-led invasion. Searching through the abandoned Foreign Ministry in
Baghdad, David Blair, the newspaper’s correspondent, found documents
relating to Galloway’s campaign to bring a young Iraqi girl called Mariam
to London for life-saving treatment. His aim was to highlight the hardship
caused to Iraqis by international sanctions.

As the Court of Appeal explained in April 2005, the published docu-
ments, ‘which were deemed to be authentic, stated that the Iraqgis had
funded the Mariam campaign by providing Mr Galloway with the means
to make profits on oil supplied by Iraq under the oil-for-food programme



PREFACE xxiil

and on food contracts with the Iraqi Ministry of Trade. It was said that at
the end of 1999 he had met with an Iraqi intelligence officer to explain
that the campaign needed greater financial support and so had asked for an
increased share of the oil and exceptional commercial and contractual facil-
ities. These arrangements were to be carried out by his nominated Iraqi
representative and partner so that Mr Galloway could not be directly
connected with them’

The newspaper’s report included Galloway’s response to these allega-
tions. He denied ever having asked for or received any money from Iraq to
support the Mariam campaign, ever having bought or sold any oil or, so far
as he was aware, ever meeting an Iraqi intelligence officer. The campaign,
he said, had been funded by private donations and friendly governments.

In the High Court, Mr Justice Eady had found that the newspaper’s
publishers had not merely adopted the allegations made in the documents.
‘They embraced them with relish and fervour. They then went on to
embellish them. As the Court of Appeal explained, ‘the allegations had been
embellished because the reporting alleged that Mr Galloway had taken the
money for himself, whereas the Baghdad documents alleged that it had
only been for the Mariam campaign. Furthermore, the allegation of
personal gain had not been put to Mr Galloway’

Why should it matter whether the Teélegraph had embraced the allega-
tions? The answer is to be found in a case from 2001 called Al-Fagih, which
makes it clear that that Reynolds privilege extends to ‘reportage’—but no
further. Reportage, as I explain on page 191, means neutral reporting of
attributed allegations without adopting them as true. Because newspapers
can go that far, Galloway’s lawyers accepted that he could not have sued the
Telegraph if it had done no more than report the discovery and content of
the Baghdad documents in a fair and disinterested way. The problem was
that the newspaper had added its own interpretation in its leader columns
and alleged that he was an ‘MP in Saddam’s pay’, without putting the
specific allegation to him.

But what difference should it make if the newspaper had adopted the
allegations rather than merely reported them? Seeking permission to appeal
in April 2005, James Price, QC, for the Daily Teélegraph, cited two cases from
the European Court of Human Rights. Thoma v Luxembourg, decided in
2001, involved a reporter who was ordered to pay libel damages for report-
ing that a fellow journalist had accused forestry wardens in Luxembourg of
being corruptible. Even though he had partly adopted the allegation, the



xxlv PREFACE

Strasbourg court found in his favour. In the court’s words, ‘a general
requirement for journalists systematically and formally to distance them-
selves from the content of a quotation that might insult or provoke others
or damage their reputation is not reconcilable with the press’s role of
providing information on current events, opinions and ideas’ And in Selisto
v Finland, decided in 2004, the Strasbourg judges remarked that ‘journalists
cannot be expected to act with total objectivity and must be allowed some
degree of exaggeration or even provocation’. They found in favour of a
regional newspaper that published allegations, in the context of a wider
debate about drunkenness, that a particular surgeon had been drunk. The
allegations had been made a by the relative of a patient who had died
during surgery performed by that doctor.

According to Mr Price, these cases showed it was not fatal to a defence
of qualified privilege that the press had adopted allegations made by a third
party. They were entitled to explain, interpret and adopt the allegations
made—as the Daily Telegraph had done with the documents found in Iraq.

Giving the newspaper permission to appeal against Galloway’s success in
the High Court, Lord Justice Tuckey said in April 2005 that it was arguable
that a defence based on reportage went further than the court had previ-
ously found in the Al-Fagih case. But that did not mean the Daily Télegraph
could be confident of success at the substantive hearing: the judge made it
clear he was not saying whether, ‘on the facts of this case, resolution of the
issue that I have identified will make any difference to the result, given the
extent to which the reporting in this case went beyond the type of report-
ing considered in Al-Fagil’.

A hearing date was set for October 2005; and shortly after the Telegraph
was given permission to ask the Court of Appeal for a ruling on the scope
of Reynolds privilege, another newspaper was told it could take a similar
point to the House of Lords. The Wall Street Journal Europe was granted
leave to challenge the rejection by the Court of Appeal of its defence of
qualified privilege in a case brought against it by a Saudi Arabian business-
man, Mohammed Jameel.

Giving judgment in February 2005, the Court of Appeal had said that
‘responsible journalism’ was not, by itself, enough to satisfy the test of
Reynolds privilege. ‘The subject matter of the publication must be of such
a nature that it is in the public interest that it should be published, the court
said. ‘This is a more stringent test than that the public should be interested
in receiving the information.



PREFACE XXV

Jameel and his company had sued the Wall Street Journal Europe over an
article headlined ‘Saudi officials monitor certain bank accounts: focus is on
those with potential terrorist ties’. In the event, the newspaper was found
not to have satisfied the test of responsible journalism. The jury did not
accept the reporter’s evidence that his story had been confirmed by four
separate sources (though they accepted that the he had been given a ‘lead’
by a fifth source). The newspaper had not given Jameel enough time to
comment on the allegations against it, despite being asked to wait a day.
Also, the public interest had not required Jameel’s company to be identi-
fied.

Some time in 2006, therefore, we can expect a ruling from the law lords
on the scope of Reynolds privilege. The lords will also be asked to decide
whether the presumption in libel cases that a claimant has suffered damage
is compatible with freedom of expression under Article 10.

Again, I hope to add this ruling to my website—www.rozenberg.net—
along with other changes that have taken place since the main text of this
book was completed in November 2003. And no doubt there will be more
to come. Privacy continues to move on apace—despite the famously apoc-
ryphal requests from students that the judges ‘should at least wait until after
the exams before making any more law’.

Joshua Rozenberg
June 2005






]

w I N v B~ W

Contents

Confidence or Privacy?
Hello! OK?

Free Speech
Respecting Private Life
Regulating the Press

A Chilling Effect
Responsible Journalism
Looking to the Future
The PCC Code
Bibliography

Table of Cases

Index

39

85
114
139
172
195
227
255
2062
204
269






